hold hold grasp grasp stay stay

22.06.24-26.01.25
Ann Iren Buan

Ann Iren Buan (NO, 1984) arbejder i krydsfeltet mellem tegnemediet og skulptur og udforsker perspektiver på prekæritet. Hun skaber monumentale værker i papir og pigment, der er efterladt i stadier af forfald og udtrykker følelser af frygt, ubehag og sårbarhed. Som mediale hybrider udfordrer værkerne grænser mellem skulptur og tegnekunst, kroppe og arkitektur, styrke og sårbarhed.

Buan er optaget af kontrasten mellem det skrøbelige og monumentale og arbejder med slitage og ustabilitet. Ifølge Buan har monumenter og meget arkitektur, historisk set, til formål at indgyde ærefrygt hos beskueren, men i hendes værker smelter krop og arkitektur sammen. Buans værker består hovedsageligt af papir, pastelkridt og gips. Gennem hårdhændet forarbejdelse skaber hun sår, tåre og slitage – hun hamrer, sliber og river sine værker fra hinanden for derefter at lappe dem sammen igen. Tilbage står nedbrudte værker med karakter af hud og ruiner, der insisterer på at overleve.

Under sine studier arbejdede Buan ihærdigt med at opøve et indgående kendskab til papirets og tegneredskabernes anvendelsesmuligheder. Efter at have arbejdet figurativt i en årrække, begyndte hun at bevæge sig mod abstraktion og en undersøgelse af tegnemediets materialitet. Dette leder til monumentale værker, der udfordrer sondringen mellem skulptur og billede, kroppe og arkitektur – og som nu vil blive vist i udstillingen hold hold grasp grasp stay stay.

Buan er uddannet ved Kunstakademiet i Oslo, Det Kongelige Svenske Kunstakademi i Stockholm og China Academy of Art i Hangzhou. Buan har en lang udstillingsrække bag sig, hvor hun bl.a. har udstillet ved OSL Contemporary (N), CHART Art Fair (DK) og A Palazzo Gallery (I). I 2022 erhvervede Nasjonalmuseet (NO) Buans værk, Tether (2016).

Udstillingen er støttet af: Kulturministeriet, A.P. Møller Fonden, Statens Kunstfond, Ny Carlsbergfondet, Hoffmann og Husmans Fond, Beckett-Fonden, Office for Contemporary Art Norway.